Popular Posts

Monday, March 18, 2019

Cuti Sekolah Datang Lagi

Cuti Sekolah Datang Lagi
Teks: Suhana Salleh

Terbaca status seorang mak itu di FB. Dia seakan tidak percaya minggu depan, cuti sekolah seminggu akan bermula. Menurut mak itu lagi, cuti sekolah dia kena urut dada sebab anak-anak akan memenuhi ruang rumah pula. Bagi peluang cikgu pula nak berehat. 
Emak ini bukannya tak suka anak-anak berada di rumah. Cuma faham-faham sajalah. Sesekali anak-anak berkumpul tentu 'meriah' rumah jadinya. Apatah lagi kalau anak-anak ramai macam saya. Mana nak fikir basuh baju, angkat baju, lipat baju. Itu belum lagi fikir nak masak menu apa untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Boleh jadi tangan sotong emak-emak ini dibuatnya walaupun memang jadi suri rumah sepenuh masa.
Kes saya pula, sekolah ke, cuti sekolah ke tetap urut dada. 
Nak-nak lagi apabila cuti sekolah sampai. Lagilah kena urut dada laju-laju. Mana tak laju. Siang menghadap anak taska dan transit. Malam menghadap anak-anak kat rumah.
Untuk makluman semua, taska mana ada cuti panjang macam cuti sekolah. Saya rasa kalau dalam kalendar itu ada 365 hari setahun taska akan beroperasi sepanjang tahun.
Itu pun, mujur ada Sabtu, Ahad dan cuti umum. Dapatlah cikgu taska rehat sikit sebab memang wajib tutup. Kalau tak, ada naya. (Mau taska jadi macam 7E ).
Taska kalau cuti panjang pun itu disebabkan kena buat kerja-kerja pembersihan (atas arahan pihak kesihatan). Mesti ada kes HFMD ke dan seumpamanya. Lain daripada itu jangan haraplah. Even jerebu, anak sakit kuat pun masih ada lagi yang nak hantar anak duduk taska.
Jadinya saya nak nasihatkan kat mak-mak yang bercuti masa cuti sekolah. Kalau boleh tak payah hantar anak ke taska. Buatlah bonding time dengan anak-anak di rumah. Nikmati 24 jam dengan anak sendiri sepenuhnya. Rasailah sendiri cabarannya. Bagilah peluang cikgu taska ini kendurkan otot-ototnya yang sedia tegang itu. 

Selama menyambut cuti sekolah duhai emak. Senyumlah, anak-anak merindui bebelanmu itu. Seminggu je pun.


No comments:

Post a Comment