Popular Posts

Thursday, March 21, 2019

Group WhatsApp Manfaat Atau Musibah

Group WhatsApp Manfaat Atau Musibah
Teks: Suhana Salleh

Cuba lihat dalam henpon anda. Ada berapa group whatsapp anda ada di dalamnya.

Pagi ni saya ambil masa agak lama duduk berteleku depan henpon. Semuanya gara-gara menyemak semula group whatsapp yang saya ada di dalamnya.

Setelah disemak, semua sekali ada 33 groups. Ada group yang saya aktif. Ada group yang saya jadi silent reader.

Pening. 

Serba salah. 

Serabut.

Hanya tiga perkataan itu sahaja yang tergambar dalam benak fikiran saya.

Menjadi ahli group sesuatu group memang bagus. Banyak info terkini dan maklumat berkaitan dapat disalurkan kepada ahlinya. Namun apabila terlalu banyak info yang tidak berkaitan dilambakkan di dalamnya boleh buat kepala ahli jadi pening. 

Hendak keluar group pula tak sampai hati. Bimbang pula jika keluar group nanti tak dapat pula info yang terkini dan sepatutnya dapat tak sampai pada kita. Tapi semakin lama duduk dalam group itu jiwa rasa macam terdera. Banyak yang terbuku dalam hati yang tidak dapat diluah dek mahu menjaga hati dan perasaan ahli group yang lain.

Tahukah anda stress yang berpanjangan tidak elok untuk kesihatan. Jiwa yang terdera lama-kelamaan boleh menjadi beban emosi jika tidak dirawat dari awal. 

Tidak mahu lagi emosi cedera, saya nekad mengambil tindakan keluar dari group-group ini. Antara group yang saya pertimbangkan untuk keluar ialah group dalam kategori yang sama dan memberi makumat yang hampir sama. Selain daripada itu, group yang ditubuhkan secara ad-hoc. Selepas tamat projek info yang masuk menjadi semakin tidak relevan. Ada juga group-group yang penting tapi bersembang macam banyak betul masanya yang terluang. Group yang begini saya KIV,kan dulu.

Apa yang saya buat untuk menguruskan semula group whatsapp yang saya jadi ahlinya.

1. Senaraikan semua group whatsapp yang ada.
Pastikan jangan ada yang tertinggal.
2. Kategorikan group whatsapp kepada beberapa kategori.
Akhirnya saya dapat kategorikan kepada 6 group. Group taska, group penulis, group family, group kawan sekolah lama, group kejiranan dan group anak sekolah.
3. Masukkan semula group whatsapp ke dalam kategori yang sudah disenaraikan
4. Left
Mana-mana group yang saya rasa kurang penting saya abaikan (left). Mana-mana group yang saya rasa selalu beri maklumat bertindan juga saya abaikan (left).
5. Tulis semua huruf besar untuk tajuk group
Ini bagi memudahkan saya mengingat semula group yang saya sertai dan tujuannya untuk apa.

setelah dikemaskini group saya ada 28 daripada 30++ pada awalnya.

masalahnya sekarang ini, masih ada lagi group baru untuk saya. Huwaa

No comments:

Post a Comment