Popular Posts

Wednesday, November 28, 2018

5 Jenis Sayur Kegemaran Kanak-kanak

Ingat senang ke nak ajar budak-budak suka makan sayur. Antara trick yang selalu saya guna macam ni.

"Makan sayur ni bagus tau."

"Siapa makan carrot nanti mata dia bersinar-sinar. Cantik..." sambil kelip-kelip mata.

"Siapa makan kacang panjang nanti dia tinggi boleh pergi sekolah."

"Siapa makan sayur bayam nanti kalau jatuh, ada luka cepat baik."

Lepas itu saya tanya kat diaorang. Sapa tau apa lagi khasiat makan sayur?

"Kalau kita makan sayur boleh jadi putih, kan Mak Ana?"

Dan saya pun 'krikk.... krikk...'

Budak-budak memang susah nak suruh makan sayur. Tapi jika dari kecil kita dah biasakan mereka dengan sayur dan ajar makan sayur perkara itu tak mustahi. 

Daripada pemerhatian terhadap kanak-kanak di taska saya mereka boleh saja makan sayur tanpa paksaan. Nak ajar anak suka makan sayur kita kenalah kenalpasti jenis-jenis sayur yang rasanya tak pahit. Di sini saya senaraikan 5 jenis sayur yang kanak-kanak suka dan jarang mereka tolak.
1. Carrot
Masa usia 8 tahun ajar mereka pegang carrot dulu. Warna jingga carrot mampu menarik perhatian si kecil untuk masukkan carrot ke dalam mulut mereka. 

2. Bayam hijau
Ini sayur paling disukai kanak-kanak di taska saya. Lebih-lebih lagi jika dimasak tumis air. 2 cekak pun tak cukup. Laju je mereka makan. Mungkin rasanya yang tak pahit membuatkan kanak-kanak jatuh cinta dengannya.

3. Kacang buncis
Kacang buncis mempunyai rasa yang tersendiri. Rangup jika digoreng dan lembut apabila ditambah sedikit air. Elok dihiris nipis-nipis jika mahu menghidangkan kepada anak. 

4. Kacang panjang
Kacang panjang rangup jika dimakan begitu sahaja. Sedap juga jika digoreng. Rasanya tidak pahit sebab itu tekak kanak-kanak boleh terima. 

5. Kobis cina
Emm.. sayur yang ini pun sama. Tak ada rasa apa. Macam bukan makan sayur kalau kena budak-budak makan sayur ni. Anak saya pun suka. Kadang-kadang dia masuk sayur sahaja tanpa nasi.


Selain sayur di atas boleh juga cuba sayur cendawan shitake, labu, petola dan cauliflower yang dimasukkan dalam masakan tom yam.

No comments:

Post a Comment