Popular Posts

Wednesday, November 28, 2018

5 Cara Meringankan Tugas Pengasuh Taska

5 Cara Meringankan Tugas Pengasuh Taska
Teks : Suhana Salleh


Apa perasaan anda jika pagi-pagi terima kanak-kanak yang berlemuih? Dengan bau masam air liur basi. Diapers petang semalam pun tak tukar lagi. Penuh yang amat sehinggakan tekan sikit je pun terus bocor. Apabila anak berjalan melayut ke bawah.
Sumber: Gambar Google


Tentu kita pun tak senang dengan situasi begini. Jika seorang budak yang 'overload' bolehlah dimaafkan. Mungkin pagi itu ibu dan ayahnya terlajak tidur. Tak sempat nak tukarkan diapers anaknya. Bagaimana pula jika ramai dan hanya seorang pengasuh sahaja yang terpaksa menguruskan kanak-kanak pagi itu. Sudah tentu mood ceria pada awalnya boleh bertukar jadi 360 darjah. Silap hari bulan kanak-kanak itu pula yang jadi mangsa dera gara-gara ketidakprihatinan ibu ayahnya.

Daripada pengalaman saya, banyak cara yang ibu bapa boleh buat untuk membantu meringankan tugas pembantu taska setiap kali menghantar anak ke sana. Antaranya;

1. Tukar dahulu diapers anak
Pastikan setiap kali mahu menghantar anak ke taska diapers mereka yang dipakaikan sejak petang semalam ditukar terlebih dahulu. Jadi kanak-kanak berada dalam keadaan kering dan selesa. Tak adalah kes pagi-pagi dah terkena najis anak kepada pengasuh.

2. Siapkan anak dari rumah jika hantar lewat
Jika kebiasaannya hantar anak 7 pagi. Kebetulan hari itu kita masuk lewat sebab menghadiri meeting di tempat lain. Jadi apalah salahnya mandikan sekali anak tu dari rumah. Siapkan anak, pakaikan baju elok, sikat rambut dan bedakkan dia. Lepas itu barulah hantar ke taska. Kanak-kanak yang datang dengan keadaan tak ceria boleh menjejaskan aura positif pengasuh di taska.

3. Beri anak sarapan di rumah
Sudahlah datang lewat, tak mandi lagi. Sarapan apatah lagi. Manalah budak itu tak buat perangai masa ibu ayah hantar dia ke taska. Seeloknya kalau dah lambat itu siapkanlah anak dari rumah. Masukkan pakej sarapan dan minum susu sekali. Tak adalah orang lain nak marah bila tengok emak ayah bukan main cantik nak ke pejabat. Tiba kat anak main hantar macam itu saja.

4. Senyum masa hantar anak
Ya, kami faham emak ayah dah lewat nak ke pejabat. Nak tempuh jem lagi. Fikirkan punch card warna merah nanti. Tapi apalah salahnya senyum sikit. Tak luak pun minyak wangi yang dipakai itu kalau senyum. Nampak makin manis lagi ada. Hal senyum nampak enteng tapi percayalah ada kuasa pada senyuman anda yang boleh membuatkan hati penerima berbunga-bunga sepanjang hari.

5. Siapkan barang keperluan anak secukupnya
Duduk taska ini semua barang peribadi kanak-kanak tak boleh nak share. Berus gigi, tuala mandi, diapers, susu, baju, tuala lap hingus dan seumpamanya. Bukan apa ini semua untuk kesihatan dan keselamatan anak kita juga. Kongsi-kongsi barang peribadi boleh menyebabkan penyakit pun boleh dikongsi. Kita tak mahu jadi macam itu. Sebaiknya dielakkan. Jadi malam sebelum tidur belek-beleklah beg anak. Siapkan keperluannya untuk esok. Jadi tak adalah tertinggal-tinggal barang anak nak ke taska. Jika ditaqdirkan bangun lambat pun pagi itu semuanya dah get ready. Tinggal nak masukkan dalam kereta je.

Kesimpulannya jika ibu bapa bertimbang rasa, prihatin dan beri kerjasama dengan pengasuh sudah pasti kes dera kanak-kanak boleh turun dengan drastiknya. 

Sumber: gambar Google




No comments:

Post a Comment